Eesti Pagulasorganisatsioonide ümarlaud esitas 5. mail Siseministeeriumile oma kommentaarid ja ettepanekud seoses välismaalaste seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise kohta. Eeskätt puudutasid kommentaarid muudatusi, mis viiakse sisse välismaalasele rahvusvahelise kaitse andmise seadusesse seoses varjupaigataotlejate töötamise õigusega. Pöördumise peamine ettepanek oli lühendada eelnõus sätestatud varjupaigataotlejate tööturule ligipääsu ooteaega.
Organisatsioonide hinnangul on õigus tööd teha universaalne ja võõrandamatu inimõigus, mida on sellisena kinnitanud teiste seas Inimõiguste ülddeklaratsioon (artikkel 23), Euroopa Liidu põhiõiguste harta (artikkel 15), Euroopa sotsiaalharta (artikkel 1) ja Eesti Vabariigi põhiseadus (§29). Kõik piirangud, millega hoitakse inimesi tööturult eemal, peavad olema selgelt põhjendatud ja proportsionaalsed.
Kehtiva seaduse järgi saab varjupaigataotleja õiguse töötada alles siis, kui tema suhtes ei ole esmast otsust tehtud ühe aasta jooksul alates varjupaigataotluse esitamisest ning kui viivitus ei ole toimunud taotleja süül. Reaalselt tööle asumiseks tuleb lisaks taotleda luba Politsei- ja Piirivalveametilt (PPA), kellel tuleb omapoolne otsus teha ühe kuu jooksul. Selline regulatsioon on loonud olukorra, kus varjupaigataotlejatel puudub tegelik ligipääs tööturule, kuna esmane otsus tehakse üldjuhul kiiremini kui üks aasta ning esmase otsuse apelleerimise ajale töötamise õigus ei laiene.
Uus Euroopa Liidu vastuvõtutingimuste direktiiv 2013/33/EL sätestab, et varjupaigataotlejatele tuleb ligipääs tööturule tagada hiljemalt 9 kuu möödumisel taotluse esitamisest. Uues direktiivis rõhutatakse eraldi, et riik peab taotlejatele tagama tegeliku juurdepääsu tööturule. Tegemist on miinimumnõuetega, mistõttu võivad riigid kehtestada varjupaigataotlejatele ka soodsamaid tingimusi.
Pagulasorganisatsioonide ümarlaud tervitab eelnõus ettenähtud muudatust, mille kohaselt seotakse varjupaigataotlejate töötamise õigus lahti esmasest otsusest. Sellega antakse töötamise õigus ka esmase otsuse apelleerivale varjupaigataotlejale, mis on suur edasiminek tegeliku tööturule ligipääsu tagamise suunas. Tihtilugu kestavad apellatsioonivaidlused mitmeid aastaid ning selle aja sees inimeste kunstlik hoidmine tööturult eemal ei ole kasulik taotlejale ega vastuvõtvale riigile. Samuti tervitame muudatust, millega kaotatakse kehtivas seaduses ettenähtud vajadus varjupaigataotlejatel töötamiseks taotleda eraldi luba PPA-lt.
Vaatamata nendele positiivsetele muudatustele, tunneme muret eelnõus kehtestatud tööturule juurdepääsu ooteaja pärast. Kõnealune eelnõu, andes varjupaigataotlejatele tööturule ligipääsu 9 kuu möödumisel taotluse esitamisest, lähtub direktiivis maksimaalsest lubatud ooteajast. Pagulasorganisatsioonide ümarlaud on seisukohal, et niivõrd pikk tööturule ligipääsu ooteaeg ei ole proportsionaalne ega põhjendatud.
Pöördumisele kirjutasid alla Eesti inimõiguste Keskus, Eesti Pagulasabi ja Johannes Mihkelsoni Keskus.
Anneta inimõiguste heaks!
Halvad asjad juhtuvad seetõttu, et head inimesed on liiga passiivsed. Kui ka Sind on häirinud sallimatus ja inimõigustele vastandumine, siis tegutse!
Annetan